پنجشنبه ۲۹ شهریور ۰۳

بگ فیلتر چیست؟

۶ بازديد

بگ فیلتر چیست؟

به نقل کارشناسان ما در حوزه بگ فیتر، با افزایش صنایع و کارخانجات تولیدی، ضرورت استفاده از این غبارگیر صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود. همانطور که از نام این دستگاه پیداست، ” بگ فیلتر (Bag filter) یا فیلتر کیسه ای ” محفظه ای است که شامل تعدادی کیسه از جنس پارچه کتان یا پلی استر است. گرد و غبار جذب فیلتر شده و هوای تازه توسط جریان هوای معکوس به بیرون هدایت می‌شود. فیلترهای کیسه‌ای ذرات معلق سمی با اندازه خیلی ریز در حد میکرون را بر روی سطح خود جذب کرده و ذرات جامد را به بیرون از دستگاه هدایت می‌کنند.بگ فیلتر صنعتی یا غبارگیرهای صنعتی متشکل از چند فیلتر هستند که جنس آنها بسته به نوع ذرات معلق از کتان، پلی‌استر، نایلون مقاوم در برابر حرارت و یا حتی شیشه می‌باشد. فیلترهای کیسه‌ای قابل تعویض بوده و بعد از استفاده طولانی‌مدت نیاز باید با یک فیلتر کیسه‌ای نو جایگزین شوند.بگ فیلتر علاوه بر حفظ کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا، به دلیل کارکرد مناسب خود در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و حفظ سلامت عمومی کارکنان و محیط زیست نقش مهمی دارند. همچنین، از آنجا که بیشتر کارخانه‌ها و صنایع هوای آلوده تولید می‌کنند، استفاده از بگ فیلترهای صنعتی می‌تواند کمک شایانی به کاهش ذرات مضر در هوا کند. بگ فیلترها به دلیل ساختار و طراحی خاص خود، قادر به جداسازی ذرات با اندازه‌های مختلف هستند و برای بسیاری از صنایع و فرآیندهای صنعتی مانند تولید آرد، سیمان، پتروشیمی، صنایع فولاد و غیره استفاده می‌شوند.گروه مهندسین کبیر سازنده بگ فیلتر صنعتی و انواع غبارگیر میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.v174925_74241.jpg

اهمیت استفاده از بگ فیلتر

آلودگی هوا و تولید آلاینده ها در صنعت مسئله مهمی است که صنایع با آن مواجه هستند و روش های مختلفی جهت کاهش میزان آلاینده ها پیش روی صنایع قرار گرفته است که در این میان می توان به غبارگیرهای کیسه ای، الکتروفیلترها و اسکرابرها اشاره نمود.غبارگیرهای کیسه ای (بگ هاوس – Bag house) که به طور عمده به نام فیلتر کیسه ای (بگ فیلتر) یا غبارگیر پارچه ای شناخته می شوند، به دلیل کارآمد بودن در فیلتراسیون ذرات با اندازه های (سایز) مختلف در صنایعی از جمله: کاشی سازی، سیمان، فولاد، مس، صنایع دارویی و شیمیایی، فلزات و… مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از بهترین و اقتصادی ترین نوع سامانه های پاک کننده هوا محسوب می شوند.غبارگیر کیسه ای نوعی دستگاه کنترل آلودگی است که ذرات را از هوا یا گازهای منتشر شده در فرایندهای تجاری یا صنعتی جمع آوری می کند. این سامانه شامل محفظه ای با تعدادی کیسه (عمدتا استوانه ای شکل) آویخته و وصل شده به نگهدارنده هایی موسوم به قفس فیلتر (Filter cage) است. با عبور هوای حاوی گرد و غبار از دریچه ورودی و حرکت به سمت خروجی سامانه، غبار موجود روی سطح خارجی (و یا داخلی) کیسه ها می نشیند، سپس در مقاطع زمانی معین با اعمال پالس هوا (یا ایجاد لرزش)، لایه غبار موجود بر کیسه تکانده شده و به قیف (‘Hopper) زیرین فیلتر ریخته می شود و به این ترتیب غبار از گاز جدا می گردد.این نوع سامانه، کارایی فیلتراسیون بالایی دارد که با توجه به نوع و سایز ذرات، بازدهی آن تا ۹۹/۹ درصد می باشد. عاملی که کاربرد آن را محدود می کند، دمای گاز ورودی به آن بوده، که با پیشرفت های جدید در تهیه الیاف کیسه ای، دامنه کاربرد آنها وسیع تر شده است. : با استفاده از مصنوعات نساجی جدید، کیسه هایی با تحمل دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد تولید شده اند.

انواع بگ فیلتر کدامند؟

اگر برایتان سوال است که بگ فیلتر کیسه ای چیست لازم است بگوییم که به طور کلی فیلترهای کیسه‌ای انواع مختلفی دارند و براساس ویژگی‌های مختلفشان دسته ‌بندی می‌شوند. انواع این دستگاه به سه دسته اصلی، تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:بگ فیلتر هوا معکوسبگ فیلتر تکان دهندهبگ فیلتر پالس جت

بگ فیلتر هوا معکوس

غبارگیر صنعتی هوا معکوس، دارای یک محفظه فلزی است که فیلترهای کیسه‌ای از یک سمت بدان متصل شده و از طرف دیگر، به شکل معلق به قسمت بالای دستگاه آویخته شده‌اند. این دستگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و با ایفای نقش هر یک از آن‌ها، فرایند جذب گرد‌وغبار و تصفیه هوا به درستی انجام می‌شود. معمولا این مدل فضای بیشتری اشغال کرده و نیاز به محوطه نسبتا بزرگی دارد. 

بگ فیلتر تکان دهنده

فیلتر کیسه‌ای تکان دهنده یا مکانیکی، ساده‌ترین سازوکار را به خود اختصاص داده است. در این دستگاه یک صفحه متحرک تعبیه شده است که به وسیله موتور الکتریکی، شروع به لرزش کرده و فیلترهای کیسه‌ای خود را وادار به حرکت می‌کند. با لرزش کیسه‌ها، فرایند جذب گرد‌وغبار و دفع آن‌ها انجام می‌شود. اگر متریال مصرفی در کیسه‌های غبارگیر مکانیکی از نوع پارچه باشد، قدرت جذب و عبور پایین‌تری دارد و نیاز به تعداد بالاتری از فیلترها خواهد بود و در این‌صورت نیز فضای بیشتری اشغال خواهد شد.

بگ فیلتر پالس جت

سومین نوع غبارگیر صنعتی، پالس جت نام دارد که نسبت به دو مورد قبلی، از بازدهی بالاتری برخوردار است. برای اینکه بدانید کاربرد این نوع بگ فیلتر چیست، در ادامه توضیحات کاملتر‌ی را ارائه کرده‌ایم.در این سیستم فیلترهای کیسه‌ای به صورت جداگانه، توسط شبکه‌های فلزی احاطه شده‌اند. پس از اینکه هوای آلوده از پایین محفظه وارد شود، ذرات گرد‌وغبار به سطح کیسه‌ها چسبیده و هوای صاف شده از بالای محفظه خارج می‌شود. نیروی محرکه مورد نیاز در این سیستم، توسط هوای فشرده پالس جت تامین خواهد شد.

مزایای بگ فیلتر

فیلترهای بگ (Bag filters) در برابر سایر نوع فیلترهای صنعتی برخی مزایای منحصر به فرد دارند. در زیر به برخی از مزایای این نوع فیلترها اشاره می‌کنم:
  • بازدهی بالا: بگ فیلترها دارای بازدهی بالا در جداسازی ذرات معلق و غبار هستند، به خصوص در حالتی که اندازه ذرات معلق بزرگ باشد. این فیلترها می‌توانند ذرات با اندازه‌های مختلف را به خوبی جدا کنند و در نتیجه کارایی بالایی داشته باشند.
  • ظرفیت بالا: بگ فیلترها به دلیل داشتن ساختاری با ظرفیت بالا، می‌توانند مقدار زیادی ذرات را در طول زمان نگه دارند. این ویژگی باعث می‌شود که فرایندهای صنعتی بتوانند بدون توقف طولانی در حالت عملیاتی باقی بمانند و نیاز به تعویض مکرر فیلترها کاهش یابد.
  • قابلیت بازیابی: برخی از بگ فیلترها از نوع قابل شستشو هستند. این به این معنی است که پس از اشباع شدن، می‌توانند با شستشوی مناسب و از نو استفاده شوند. این قابلیت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش تعویض فیلترها می‌شود.
  • نصب و استفاده آسان: بگ فیلترها به راحتی قابل نصب و جایگزینی هستند و نیاز به تغییرات گسترده در سیستم‌های تهویه هوا ندارند. همچنین، عملیات نگهداری و تعویض آن‌ها نیز ساده است.
  • مقرون به صرفه: بگ فیلترها هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری معقولی دارند. از جمله مزیت‌های آن‌ها می‌توان به هزینه تهیه و تعویض کمتر نسبت به سایر نوع فیلترها اشاره کرد.
  • قابلیت سفارشی‌سازی: بگ فیلترها در انواع و اندازه‌های مختلف در دسترس هستند و می‌توانند بر اساس نیازهای خاص صنعت و فرآیند مورد استفاده، سفارشی‌سازی شوند.
https://kmegroup.ir/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.